Om een optimale marketingcampagne te draaien, heb je een goede converterende landingspagina nodig. In dit artikel vertellen wij je aan welke eigenschappen een goede converterende landingspagina moeten voldoen. Tevens geven we je 10 handige tips voor het maken van een goede converterende landingspagina!

Bij elke campagne is een goede converterende landingspagina van groot belang. Als de landingspagina geoptimaliseerd is, zie je dit namelijk terug aan je conversie. Een goede converterende landingspagina moet vooral overtuigend, overzichtelijk en begrijpelijk zijn. Voor de internetgebruiker moet het direct duidelijk zijn wat hij/zij ‘moet’ doen.

Om zo’n landingspagina te creëren, hebben wij in dit artikel de 10 beste tips voor je op een rijtje gezet. Hierbij ga je onder meer lezen dat je zowel overzicht als focus moet creëren. Ook ga je lezen dat je voor een goede eerste indruk moet zorgen. De eerste indruk is bij een landingspagina verreweg het belangrijkste.

Verder kan het geen kwaad om out-of-the-box te denken. Je hoeft echt niet voor een ‘dertien in een dozijn’ landingspagina te kiezen. Nee, doe eens gek en probeer je creativiteit in de landingspagina te verwerken. Daarbij is het uiteraard zaak dat de pagina aansluit op je bedrijf en product(en)/dienst(en).

Tot slot willen wij je nu nog de volgende tip geven: blijf experimenteren en optimaliseren. Door voortdurend nieuwe dingen uit te proberen, maak je uiteindelijk de beste landingspagina. Wat voor jouw website een goede landingspagina is, is mogelijk voor een andere wijste helemaal geen goede landingspagina. Voorkom daarom dat je andere pagina’s één op één gaat kopiëren.

Kortom: het maken van een goede converterende landingspagina, is een uitdaging. Je moet met tal van factoren rekening houden en je kunt héél veel verschillende kanten op. Om je met het maken van zo’n pagina te helpen, hebben wij dit uitgebreide artikel voor je opgesteld. Neem dit artikel en onze tips op je gemakje door. Grote kans dat je daarmee de beste converterende landingspagina’s gaat maken.

Welke programma’s kan je gebruiken voor een landingspagina? 

  1. Leadpages | Maak Eenvoudig Converterende Landingspagina
  2. Landingi | Landingspagina Bouwer en Platform (2021)
  3. Unbounce; Het nummer 1 Landingspagina Platform en bouwer
  4. Instapage | Krachtig Landingspagina Platform en Software
  5. ClickFunnels; Maak Complete Online Marketing Funnels
  6. Phoenix; Een Professionele Website In Een Handomdraai
  7. GetResponse; Online Je Omzet Verhogen Met GetResponse(2021)
  8. Aweber; E-mail Marketing Software Systeem. (2021)

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina waar bezoekers op uitkomen, nadat zij op bijvoorbeeld een link hebben geklikt. Deze klik kan je verwerken in een e-mail, in een advertentie of in een social media-post.

Het doel van deze pagina is duidelijk: de bezoeker moet de voorgestelde actie uit gaan voeren. Dit is bijvoorbeeld het aanmelden op de nieuwsbrief, het aangaan van een abonnement of het bestellen van een product.

Uiteraard wil je dat zoveel mogelijk bezoekers deze actie uitvoeren. Om de gewenste conversie te creëren, zou je echt serieus met je landingspagina aan de slag moeten gaan. Door onderstaande tips op te volgen, geef je een boost aan de conversie.

Waarom is een goede landingspagina belangrijk?

Converterende landingspagina

Is het aan te raden om veel aandacht aan je landingspagina te besteden? Ja, zonder enige twijfel. Met een goede landingspagina geniet je namelijk van veel voordelen:

  • Je overtuigt met een goede landingspagina de bezoeker om de gewenste actie uit te voeren
  • Je haalt met een goede landingspagina meer een meer klanten binnen
  • De mogelijkheden zijn bij een landingspagina divers. Je kunt betalende klanten ‘scoren’, maar je kunt ook e-mailadressen ‘scoren’.
  • Een goede bestemmingspagina verhoogt de conversie. Door de landingspagina te optimaliseren, verhoog je de conversie. Dáármee wordt elke marketingcampagne een onverdeeld succes.

De conversie heeft niet altijd iets van doen met een aankoop. Je kunt via een landingspagina ook e-mailadressen vergaren, mensen een specifieke webpagina laten kijken, een whitepaper laten downloaden of contact met je op laten nemen.

Al met al kan je met een goede converterende bestemmingspagina alle kanten op. De voordelen staan volgens ons, en andere experts, als een paal boven water. Start daarom direct met het optimaliseren van je landingspagina’s.

Bijkomend voordeel: alles met betrekking tot een landingspagina kan je perfect meten. Je kunt bijvoorbeeld offline verkeer meten, hoeveel mensen op de URL hebben geklikt en welke vervolgstappen zijn gezet. Aan de hand hiervan kan je je bestemmingspagina voortdurend optimaliseren.

Verschil tussen landingspagina

Een landingspagina is niet zomaar een landingspagina. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen, verschilt het doel van een pagina. In het verlengde daarvan maken we een onderscheid tussen twee soorten pagina’s:

  • Leadgeneratie landingspagina’s: met dergelijke pagina’s tracht je vooral om veel leads te scoren. Dit kunnen leads zijn die je whitepaper downloaden, die hun e-mailadres achterlaten of die direct contact met je opnemen. De conversie bij deze pagina’s wordt gemeten aan de hand van de hoeveelheid verzamelde leads.
  • Sales landingspagina’s: dit zijn pagina’s waarbij je je echt richt op de verkoop van een product of dienst. De conversie bij deze pagina’s wordt gemeten aan de hand van de aantal verkopen.

Hoe schrijf je een goede landingspagina?

Het belang van een goede landingspagina is duidelijk. Met zo’n pagina kan je leads dan wel sales gaan scoren. Maar – hoe kan je nou de best mogelijke landingspagina maken? Aan de hand van onze ervaringen en kennis hebben wij de beste tips voor je opgesteld.

Tip 1: zorg voor een goede eerste indruk

Een landingspagina kan je vergelijken met de liefde. Als je een prachtige man/vrouw tegenkomt, ben je wellicht op slag verliefd. Of op slag onder de indruk. Dat is ook wat je wilt als een bezoeker op je landingspagina komt. De bezoeker moet direct een goede eerste indruk hebben.

Hoe je een goede eerste indruk creëert? Dit doe je onder meer door vertrouwen uit te stralen. Zorg voor een overzichtelijke bestemmingspagina, plaats je bedrijfsnaam/logo op de pagina en volg onderstaande tips ook op. Dit zijn namelijk bewezen tips voor het maken van een goede converterende landingspagina.

Tip 2: breng de belangrijkste boodschap direct over

Regelmatig zien wij landingspagina’s met daarop honderden woorden. Is dat een aanrader? Op zich is hier niks mis mee, zolang de belangrijkste boodschap maar bovenaan de pagina staat. Op een landingspagina draait het uiteindelijk om één boodschap; de belangrijkste boodschap.

Deze boodschap kan je op meerdere manieren overbrengen:

  • Plaats de boodschap aan de bovenzijde van de pagina. Je wilt niet dat bezoekers eerst moeten scrollen, voordat zij deze boodschap zien.
  • Plaats de boodschap in een kader of button. Door een opvallend gekleurd kader of button te gebruiken, valt de belangrijkste boodschap nog beter op.
  • Experimenteer met lettergrootte. Je kunt voor jezelf experimenteren of een groter lettertype de conversie gaat verhogen. Bij veel bestemmingspagina’s is daar in ieder geval wél sprake van.

Tip 3: creëer overzicht en focus

Less is more. Een bestemmingspagina moet overzichtelijk zijn en moet goed te scannen zijn. Veel bezoekers kijken als eerste naar bijvoorbeeld de buttons en de boodschap, in plaats van dat zij de gehele tekst door gaan lezen. Door een overzichtelijke bestemmingspagina te creëren, weet je de aandacht op het juiste te vestigen.

Hoe je dit overzicht kunt creëren? Dat doe je door zelf te bepalen wáár de focus op moet komen te liggen. Vervolgens moet deze focus het uitgangspunt van de landingspagina worden. Voorkom verder het volgende:

  • Allerlei andere lettertypes en lettergrootte: een goede bestemmingspagina heeft slechts één lettertype. Qua lettergrootte kan je wel variëren, maar houd dit bij slechts 2 varianten op de pagina.
  • Allerlei kleuren: een goede bestemmingspagina oogt rustig. Dat wil zeggen dat je slechts een paar kleuren moet gebruiken. Voorkom drukke kleurencombinaties en verwerk je huisstijl uiteraard in het design van de pagina.

Tip 4: voorkom afleiding

Deze tip is eigenlijk een aanvulling op de hier bovenstaande tips. Je moet de belangrijke boodschap direct overbrengen en je moet overzicht creëren. Hoe je dit beide kunt doen? Door afleiding zoveel mogelijk te voorkomen. Uiteindelijk is het vooral van belang dat de belangrijkste boodschap direct duidelijk is.

Door allerlei andere elementen aan de pagina toe te voegen, maak je de pagina onnodig druk. Zodra een bezoeker in dat geval op je pagina uitkomt, weet hij/zij niet waar hij/zij naar toe moet kijken. Voorkom afleiding zoveel mogelijk en zorg voor een strakke bestemmingspagina.

Tip 5: omschrijf je USP’s duidelijk

Wat heb jij als bedrijf te bieden? Waarom moeten bezoekers voor jouw bedrijf kiezen? En welke voordelen heeft je product of dienst te bieden? Op een bestemmingspagina moet dit direct duidelijk worden. Dát doe je door de USP’s duidelijk te omschrijven.

Hoe je je USP’s duidelijk kunt omschrijven? Wij zijn groot fan van het gebruiken van bulletpoints. Door je USP’s op een rijtje te zetten, verschaft dit veel duidelijkheid. Plaats de USP’s bovendien aan de bovenzijde van je bestemmingspagina.

Tip 6: call to action

Wat is het doel van een landingspagina? Juist; je wilt een zo’n hoog mogelijke conversie scoren. Om een hoge conversie te verkrijgen, is het zaak om een goede call to action toe te voegen. Een goede call to action moet aan de volgende eigenschappen voldoen:

  • Houd de call to action zo simpel mogelijk
  • Maak de call to action heel duidelijk
  • Maak de call to action persoonlijk
  • Houd de call to action zo kort mogelijk
  • Benoem duidelijk wat het de bezoeker op gaat leren
  • Probeer een gevoel van urgentie te creëren (zie tip 7)
  • Laat je call to action door kleuren goed opvallen
  • Pas de call to action per bestemmingspagina aan
  • Plaats de call to action op een strategische plek. Wat deze plek is, is iets wat je middels testen uit moet gaan vinden

Tip 7: maak het urgent

Als een bezoeker op je bestemmingspagina uitkomt, is je bezoeker naar iets op zoek. Dit kan bijvoorbeeld extra informatie zijn, maar kan ook een specifiek product of dienst zijn. Om je bezoeker zo snel mogelijk over te halen, moet je de boodschap urgent maken.

Dit doe je bijvoorbeeld door een aflopende klok te plaatsen. Benoem hierbij iets in de trend van ‘over 5 minuten verloopt deze exclusieve aanbieding’. Ook kan je werken met een voorraad. Geef bijvoorbeeld weer dat er nog slechts 3 producten op voorraad zijn. Op die manier creëer je een gevoel van urgentie bij de bezoeker, waarmee je de conversie weet te verhogen.

Tip 8: zorg voor een mobielvriendelijke landingspagina

Meer en meer mensen surfen via hun mobiel op het internet. Zorg er daarom voor dat de bestemmingspagina mobielvriendelijk is. Volgens ons kan je de mobiele bestemmingspagina het beste als uitgangspunt houden. Aan de hand van díe pagina kan je vervolgens de desktop pagina creëren.

De kans is erg groot dat mensen op hun smartphone/tablet je bestemmingspagina te zien krijgen. Optimaliseer de pagina daarom voor alle mobiele apparaten.

Tip 9: goede bedankpagina

Is een bezoeker uiteindelijk tot de gewenste actie overgegaan? Bedank hem/haar dan op een nette manier. Daarmee weet je een extra gevoel van vertrouwen te geven. Bovendien is het ‘gewoon’ beleefd om je klanten/leads te bedanken.

Tip 10: blijf optimaliseren

Het maken van een goede landingspagina is een marathon. De eerste opzet van je pagina is mogelijk ‘goed’, maar je wilt voortdurend naar ‘prima’ streven. Zorg er daarom voor dat je je pagina voortdurend optimaliseert. Dit doe je door veel te meten, veel te analyseren en vervolgens nieuwe ideeën te bedenken.

Volg simpelweg dit stappenplan:

  • Stap 1: landingspagina maken
  • Stap 2: resultaten meten
  • Stap 3: resultaten evalueren
  • Stap 4: veranderingen testen
  • Stap 5: landingspagina verder optimaliseren en weer verder gaan vanaf stap 2

Bonus tip: richt je pijlen op SEO

Ontwikkel je een landingspagina voor de lange termijn? Zorg er dan voor dat je het belangrijkste zoekwoord goed verwerkt in de landingspagina. Aan de hand van dit zoekwoord kan je immers óók binnen Google scoren.

Let hierbij ook goed op alle On Page SEO attributen. Zorg voor een goede SEO titel, zorg voor een goede meta description en optimaliseer de afbeeldingen.

Conclusie

Een goede landingspagina is cruciaal. Met een goede landingspagina creëer je een hoog conversiepercentage. Met een goede landingspagina laat je een goede eerste indruk achter. En met een goede landingspagina scoor je meer en meer leads/orders.

Richt je pijlen op de lange termijn. Je moet voortdurend bezig zijn met meten, optimaliseren, meten en nog eens optimaliseren. Met bovenstaande tips zorg je in ieder geval voor een goede converterende landingspagina!

Welke Programma’s kan je allemaal gebruiken voor een goede landingspagina te creëren? 

Online geld verdienen 

Wil je starten met Online geld verdienen? Bekijk dan dit artikel met daarin 20 online verdienmodellen op een rijtje.